Hanmer Springs & Kaikoura

We genieten onwijs van onze tijd hier in Nieuw-Zeeland. Het is heerlijk om zoveel samen te zijn en per dag te kunnen bekijken wat we willen doen. En ja, soms zijn we elkaar ook even zat, daar ontkom je niet aan als je zoveel tijd samen brengt, en dat is prima. Zo herinneren we elkaar er aan om goed naar elkaar te blijven luisteren, te voelen hoe we ons voelen en daar onze plannen op af te stemmen. En dan duurt het soms even voordat er weer een blog online komt, want ons gezin is waar het om gaat.

We waren gebleven bij Gracebrook, waar we op het terrein van Debra en Mike mochten overnachten, naast de paarden en kippen. Waar we ‘s avonds wel naar de sterrenhemel konden blijven kijken.

Op weg naar Hanmer Springs

‘s Ochtends lopen Owen en Jason nog heerlijk rond bij Gracebrook. De voertuigen, aanhangwagen, dieren het is een waar paradijs voor ze. Owen komt met de vraag of we de kippen mogen voeren met brood, dit mag van Mike, wat een feest! Owen en Jason staan allebei bij het hek, om brood naar de kippen te gooien. We mogen verschillende soorten honing proeven bij Debra en Mike, de een nog lekkerder dan de ander. Met een heerlijke pot honing en een nieuw boek voor de jongens, gaan we op weg naar Hanmer Springs.

Het is een rustige rit, de jongens slapen wat en wij genieten van de mooie rit. We komen op tijd aan in Hanmer Springs, waar we voor 2 nachten op het Top 10 park verblijven. Zo kunnen we alles weer opladen, wassen, gebruik maken van de douchefaciliteiten (camper douche is prima, maar als het soms even wat ruimer kan is dat ook wel erg fijn) en er is een fijne speeltuin voor de jongens. Het is enorm warm in Hanmer Springs, het was waarschijnlijk wel boven de 30 graden.

Speciale dag

Fire & ice

Vandaag is het een speciale dag voor ons en gaan lekker uit eten, we zijn 15 jaar samen en zijn dankbaar dat we dat hier in Nieuw-Zeeland met onze jongens mogen vieren. We gaan eten bij Fire & Ice café, restaurant & bar, de speeltuin deed het hem 🙂 We hebben er heerlijk gegeten, echt een aanrader! Marco bestelde het gerecht met verschillende soorten vlees, en kreeg vervolgens een bord gevuld met vlees waar je u tegen zegt, Owen kreeg het voor elkaar ook wat ervan te krijgen 🙂  alleen een burrito is ook zo saai dan he 😉 ik had een heerlijk stuk lam en voor Jason hadden ze verschillende groenten bereid.

Vandaag blijven we in Hanmer Springs, ‘s ochtends wandelen we door het centrum, op zoek naar slippers voor Owen en Jason. Hanmer Springs heeft een paar winkels, het doet gemoedelijk aan. We krijgen een tip voor een kinderwinkel naast  de bakker. De bakker vinden we niet, we komen terecht bij salt & pepper. Een café waar we heerlijk lunchen, met grote hoeveelheden en mooi uitzicht. We lopen terug, en zien vrijwel direct de bakker die we zochten, helaas zit de kinderwinkel er niet meer.

Zwemmen

Eenmaal terug bij de camper zijn we allemaal moe en prikkelbaar, en met deze warmte lukt het Jason niet te gaan slapen. We besluiten lekker naar de thermale zwembaden en spa van Hanmer Springs te gaan. Het is heerlijk, we genieten allemaal van het warme water in de verschillende baden en spelen fijn met elkaar. Het familiebad en het rotsenbad zijn onze gezamenlijke favorieten. We hebben geen zin om straks nog te koken, en eten wat voordat we gaan. Owen bij Marco in de drager op de rug en Jason bij mij, allebei vallen ze uitgeteld in slaap tijdens de wandeling terug.

Zons ondergang vanaf het park

Hanmer Forest & Kaikoura

In het bos

Waar het de afgelopen dagen zo ontzettend warm was, met temperaturen rond de 30 graden, is het vandaag in vergelijking een koude regenachtige dag. Dus een mooie dag om weer verder te rijden. Voordat we dit doen maken we een wandeling door Hanmer Forest, de Amble route volgen we. Onderweg komen we verschillende houten objecten tegen, een reus, een beer die in de boom klimt, paddenstoelen, waar het kan willen Owen en Jason ze graag even aanraken om te voelen.

Ook zien we heel veel hutten, wel spannend om erin te kijken, je weet nooit wat je tegenkomt….Na de fijne en natte wandeling gaan we met de camper weer verder, op weg naar Kaikoura. We zien het landschap voor onze ogen veranderen. Het begint met bochtige wegen tussen de bergen door, het doet aan als een glooiend heuvellandschap. Het laatste stuk van de route rijden we langs de kust, en komen we de wegwerkzaamheden nav de aardbeving in 2016 tegen. Onvoorstelbaar hoeveel schade dat heeft aangericht, dat ze er nu nog mee bezig zijn. Vanavond overnachten we op een campsite zonder voorzieningen, tegenover een begraafplaats. Door het natte weer spelen en eten we lekker in de camper.

Kaikoura

Over de rotsen

Vandaag zijn we Kaikoura ingegaan, en Owen zag direct met uitstappen een rotswand naast het voetpad. Als een echte avonturier beklom hij de rotswand, hij ging er helemaal voor! Het klimmen werd afgewisseld met rennen over het voetpad, want Owen was aan het sporten.  Ik mocht ook even meedoen, Owen begeleide mij en vertelde hoe ik het kon (moest) doen. Wat hebben wij hiervan genoten!

We zien hoe een Pua schelp binnenkomt en vervolgens wordt behandelt voor de verkoop. Het liefst waren Owen en Jason naast de man gaan staan, die ermee bezig was. In verband met stof kon dat helaas niet. We lopen verder over de boulevard, zien informatie over de aardbeving in 2016. Hier wordt duidelijk hoeveel schade er is ontstaan aan de wegen rondom Kaikoura en hoeveel herstelwerkzaamheden er nodig zijn, onwerkelijk. Bij i-Site (de vvv van NZ) ziet Owen direct dat er buiten aan de achterzijde wordt gewerkt, en wat de aardbeving daar voor schade heeft aangericht. Het liefst blijft hij er de hele dag zitten kijken naar de werkmannen.

Voor de lunch komen we terecht in een gemoedelijk café met ouder meubilair, en een speelhoek. De jongens spelen lekker en Jason mag lekker mee genieten van Owen zijn pannenkoeken.

Overnachten

Vandaag overnachten we op de campsite Pohowera, net iets buiten Kaikoura. Deze is vernoemd naar een vogel die in dit gebied leeft en bedreigd wordt. We staan pal aan het strand en hebben dan ook een schitterend uitzicht. De campsite staat dan ook afgeladen vol, we blijven ons verbazen over de creativiteit van mensen om ergens een plekje te vinden en zo iedere mogelijke plek te vullen.

Owen en Jason spelen nog heerlijk met de stenen op het strand voor het eten, en wanneer zij op bed liggen genieten wij bij de zonsondergang met werkelijk schitterend kleuren, na van deze dag.

Wings over Whales Kaikoura

Vanochtend hebben we een vlucht rondom Kaikoura gemaakt, om Sperm Whales te zien. Nadat we van onze piloot Mike een uitleg krijgen over de verschillende Whales (Owen en Jason vinden vooral de speelgoed varianten erg leuk) gaan we niet veel later de lucht in met ons privé vliegtuig! De groep was net te groot (Naja zwaar eigenlijk) voor in 1 vliegtuig, waardoor we in 2 groepen zijn gesplitst en wij als gezin een privé vlucht kregen, hoe bijzonder is dat!

Aan Marco de eer om naast Mike te zitten, op de plek van de co-piloot. De vlucht is schitterend, wat een uitzicht, we zitten zo enorm te genieten, dat we bijna zouden vergeten te kijken voor Whales. Gelukkig zoekt Mike ook mee 🙂 Owen geniet, bekijkt wat Mike allemaal doet (hij zit er direct een rij achter, zo veel knopjes en hendels om te zien!) en soms is het even spannend. Totdat we orka’s en dolfijnen zien, enthousiast veert hij op en wijst ze aan, steeds op nieuw! Jason zit lekker op schoot bij mij en begint ook enthousiast te wijzen! Wat ontzettend bijzonder om te zien, en zo van boven af.

Mike blijft er rondjes om heen vliegen, zodat we het goed kunnen zien. Door al die rondjes zie ik uiteindelijk uit naar de landing (ik werd misselijk en beroerd), en heb ik op de grond even nodig om bij te komen, maar wat een ervaring! We hebben er alle 4 onwijs van genoten!

Uitzicht vanuit het vliegtuig

Nutt Ranch

We lunchen bij The Orginal Kaikoura Seafood BBQ, Marco en ik genieten van de heerlijk verse vis. Helaas vinden Owen en Jason het niet zo lekker (meer voor ons 🙂 ) Daarnaar is het tijd om verder te gaan en Kaikoura achter ons te laten. We bekijken onderweg de zeehonden bij Ohau Point nog even en rijden daarnaar door naar Blenheim.

The Nutt Ranch

Daar verblijven we op de Nutt Ranch bij Keith en Georgina, met wie we via Okay2Stay in contact zijn gekomen. We worden vriendelijk verwelkomt door hun en de honden Hazel en Lily, wat Owen en Jason toch wel even spannend vinden. Ze wonen op een heerlijke rustige en afgelegen plek, omringd door de bergen. De camper mogen we naast de hazelnoot bomen zetten, een heerlijke plek voor de nacht.

Jason kan eindelijk zijn nieuwe slippers aan en loopt er trots stappend mee rond, inclusief vreugdedans, geweldig. Samen met zijn broer ontdekt hij de hazelnoot bomen, even kijken wat er ligt en dan ook nog mooie vogels van dichtbij zien.